کلاهه

Never give up on anything.Go over,go under,go around,or go through.But never give up.

پاییز امسال از دریچه دوربین من
پنجشنبه ٢٥ آذر ۱۳۸٩  

پاییز یا خَزان نام یکی از چهار فصل سال است.پاییز از نظر ستاره‌شناختی بین دو نقطهٔ اعتدال پاییزی و انقلاب زمستانی است.از نظر گاهشماری هجری خورشیدی، در روز یکم مهر آغاز می‌شود و تا پایان آذر ادامه می‌یابد.بر پایه تقویم میلادی فصل پاییز در اصل در نیمکره شمالی جهان در حدود ۲۳ سپتامبر (۱ مهر) و در نیمکره جنوبی پیرامون ۲۱ مارس (۱ فروردین) آغاز می‌شود. زمان پایان آن در نیمکره شمالی ۲۱ دسامبر (۳۰ آذر) و در نیمکره جنوبی ۲۱ ژوئن (۳۱ خرداد) است.هرچند بخاطر مسائل عملی آغاز پاییز را در تقویم‌ها اول سپتامبر در نیمکره شمالی و اول مارس در نیمکره جنوبی قرار داده‌اند. پایان آن را نیز به ترتیب اول دسامبر و اول ژوئن مقرر کرده‌اند.به هنگام پاییز بسیاری از انواع گیاهان برگ‌های خود را از دست می‌دهند و به اصطلاح خزان می‌کنند.دمای هوا نیز در فصل پاییز تا اندازه زیادی پایین‌تر از تابستان است. در پاییز، روزها کوتاه تر و شب‌ها طولانی تر می‌شوند. در بخش هایی از جهان در این فصل میزان بارش زیاد تر می‌شود.
کلمه انگلیسی autumn (پاییز) از کلمه فرانسوی "automne" گرفته شده است و استفاده از آن برای نام این فصل از قرن شانزدهم میلادی رایج شد.نام fall هم که در آمریکای شمالی برای این فصل استفاده می‌شود احتمالاً از عبارت fall of the leaves (برگ ریزان) گرفته و خلاصه شده است.
اسم پاییز در فرهنگ لغت به معنای پایریز می‌باشد یعنی زمانی که برگ درختان به زیر پا میریزد و در زمان قدیم پایریز نام گرفته و کم کم در طول مدت زمان به شکل امروزی پاییز تغییر نام داده. روز اعتدال پاییزی را در ایران از دیرباز جشن می‌گرفته‌اند.این جشن که در روز مهر از ماه مهر برگزار می‌شود جشن مهرگان نام دارد.

** به رهی دیدم برگ خزان / پژمرده زبیداد زمان
     از شاخه جدا بود
     چو زگلشن رو کرده نهان / در گذرش باد خزان
     چون پیک بلا بود
     ای برگ ستمدیده ی پاییزی / آخر تو زگلشن ز چه بگریزی
     روزی تو هم آغوش گلی بودی/ دلداده و مدهوش گلی بودی


* پاییز به نقل از ویکی پدیا

** ترانه برگ خزان-بیژن ترقی

**** عکسها : محسن عسگری



 
قله نرو یا خیرونرو (خرونرو)
شنبه ٢٠ آذر ۱۳۸٩  

پاییز امسال چندین برنامه در منطقه البرز شرقی انجام دادیم؛قله های ورسه سر،اوریم و نرو که زیباترین آنها قله نرو یا خیرو نرو بود.در مسیر جاده فیروزکوه بعد ازپل سفید و زیرآب این رشته کوه صخره ای باشکوه در سمت شرق دیده میشود.که به اعتقاد من یکی از بکرترین خط الراس های البرز می باشد.این خط الراس از منطقه خطیر کوه آغاز و در روستای فینسک از توابع دودانگه به پایان می رسد.برای صعود این قله به 3 مسیر صعود می توان اشاره کرد  مسیر شمالی که زیباترین مسیر است، از روستای سنگده؛مسیر جنوبی از روستای کنگلو در منطقه خطیر کوه که البته می بایست بصورت خط الراسی  صعود شود و مسیر  جنوب شرقی از روستای آریم .از جاذبه های طبیعی و تاریخی منطقه  خطیر کوه می توان غار اسپهبد خورشید ، قلعه کنگلو و دریاچه زیبای شورمست را نیز نام برد.روستای کنگلو در حدود 25 کیلومتری از دو راهی خطیر کوه جاده فیروز کوه قرار دارد.ما در این برنامه قله خیرو نرو را بصورت خط الراسی از روستای کنگلو  صعود کردیم و از مسیر جنوب شرقی بازگشتیم.مهارت در سنگنوردی از الزامات صعود خط الراسی این قله محسوب می شود.


* عکس ها از محسن عسگری و مهدی یگانه

*دوستانم در این برنامه :ابوالحسنی(سرپرست)،یگانه،سبک روح

*فایل GPS این مسیر در قسمت فایلهای جی پی اس کوهها قابل دسترس است.



کلمات کلیدی: خط الراس ،کلمات کلیدی: خط الرس خرو نرو
 
درد عضلانی بعد از ورزش
دوشنبه ۱٥ آذر ۱۳۸٩  

 

 


بعضی اوقات شما بعد از ورزش، احساس درد عضلانی می کنید. اگر شما چند روز پشت سر هم مسافتی را با سرعت یکنواخت و آهسته ای بدوید، هرگز سریع تر نخواهید دوید یا قوی تر نخواهید شد.
اگر هنگام برداشتن وزنه از زمین، احساس سوزش عضلانی کنید، آن را به زمین می گذارید، در نتیجه روز بعد احساس درد نخواهید کرد ولی قوی تر هم نخواهید شد.
هر نوع پیشرفتی در قوی کردن ماهیچه ها توسط فشار آوردن به آنها (ورزش شدید) و جبران مجدد آن( استراحت) حاصل می شود.
روزی که شما به بیرون از خانه می روید و به شدت ورزش می کنید، باعث می شوید ماهیچه هایتان در طی ورزش احساس سوزش کنند. این سوزش نشان می دهد، عضلات شما در حال تخریب شدن هستند. روز بعد، احساس درد عضلانی می کنید، چرا که ماهیچه ها تخریب شده اند و نیاز به بهبود مجدد دارند. دانشمندان این فرآیند را DOMS یعنی "درد عضلانی تاخیر یافته" می نامند.
حداقل 8 ساعت وقت لازم است تا این درد را احساس کنید. بعد از اتمام ورزش احساس می کنید قوی شده اید، ولی روز بعد، صبح که از خواب بلند می شوید، عضلاتی که ورزش کرده بودند، احساس درد می کنند.
قبلاً گفته می شد افزایش مقدار اسید لاکتیک در ماهیچه باعث این درد می شود، ولی...
قبلاً گفته می شد افزایش مقدار اسید لاکتیک در ماهیچه باعث این درد می شود، ولی هم اکنون معلوم شده است، اینگونه نیست. بلکه تخریب فیبرهای ( تارهای) عضلانی باعث ایجاد این درد می شوند.
نمونه برداری آزمایشگاهی از ماهیچه در روز بعد از ورزش شدید، نشان داد خونریزی و قطع اتصال فیلامان های ماهیچه( که باعث نگهداری فیبرهای عضلانی می شود) در اثر سائیده شدن آنها بر روی هم در طی انقباض عضلانی، باعث ایجاد این درد می شود.
دانشمندان با اندازه گیری مقدار آنزیم ماهیچه ای بنام CPK (کراتین فسفوکیناز) در خون، میزان تخریب عضلانی را تخمین می زنند.  CPK در حالت عادی در ماهیچه وجود دارد ولی هنگام تخریب عضلات وارد جریان خون می شود. ورزشکارانی که بیشترین افزایش CPK خون را بعد از ورزش دارا باشند، بیشتر احساس درد عضلانی خواهند داشت. بر این اساس، محققین نشان داده اند افرادی که علی رغم احساس درد در هنگام ورزش، به عمل خود ادامه می دهند، در روز بعد بیشتر از سایر افراد احساس درد خواهند داشت.
بسیاری از افراد فکر می کنند اگر بعد از ورزش سخت و شدید، سرعت و شدت آن را کاهش داده و خنک شوند، این درد را نخواهند داشت. ولی اینطور نیست. خنک شدن باعث برداشت سریع اسیدلاکتیک از عضلات می شود، ولی همانگونه که گفته شد مقدار اسید لاکتیک نقشی در ایجاد این درد ندارد.
همچنین کشیدن عضلات بعد از ورزش و انبساط آنها، در جلوگیری از این درد نقشی ندارد زیرا این درد در اثر انقباض فیبرهای عضلانی نیست، ولی اگر اینطور بود انبساط عضلات در کاهش درد نقش خواهد داشت.
درد عضلانی بعد از ورزش شدید بایستی به صورت یک راهنما برای انجام تمرینات ورزشی در نظر گرفته شود.
اگر هنگام ورزش شدید در یک روز در ماهیچه هایتان احساس سوزش کردید، دیگر ورزش را ادامه ندهید تا آنها کاملاً آسیب نبینند و مجدداً بعد از مدتی با سرعت و شدت کمتری آن را شروع کنید تا احساس سوزش کنید. این عمل را به همین ترتیب انجام دهید تا احساس کنید عضلاتتان سفت شده اند، سپس ورزش را برای آن روز تمام کنید.
 روز بعد بسته به اینکه عضلات شما چقدر درد می کنند، می توانید با سرعت آهسته، ورزش را ادامه دهید یا اینکه اصلاً ورزش نکنید.
ولی هرگز روز بعد آنقدر ورزش نکنید تا دوباره احساس سوزش عضلانی کنید، بلکه بایستی چند روزی به آرامی ادامه دهید تا این احساس درد در شما کاملاً از بین برود.
بیشتر ورزشکاران یک روز ورزش شدید می کنند و بعد از آن تا هفت روز به آهستگی و خیلی ملایم به ورزش خود ادامه می دهند و مجدداً بعد از هفت روز، یک روز به سختی ورزش می کنند.
در کل بایستی گفت تمرینات ورزشی بایستی بصورت چرخشی، یک روز با شدت و بعد از آن مدتی استراحت برای بهبود همراه باشد


منبع » تناسب اندام؛مرجان کیهان

 


 
سیستم مختصات UPS
چهارشنبه ۱٠ آذر ۱۳۸٩  

 

معرفی سیستم های مختصات متریک : هر دو سیستم مختصات Universal Transverse Mercator  و Universal Polar Stereographic که به اختصار UTM و UPS نامیده می شوند؛ سیستم های هستند که برای تعیین موقعیت در سطح زمین، از سیستم متریک مبتنی بر شبکه دکارتی استفاده می کنند.زمین در سیستم UTM با یک نقشه تصویر نمیشود بلکه همانطور که در مباحث قبل نیز اشاره شد ، به 60 قسمت که با آن قاچ یا Zone گفته می شود تقسیم گردیده است و گستره هر قاچ از از مدار 80 درجه جنوبی تا 84 درجه شمالی است.اما سیستم UPS مناطق قطبی زمین مخصوصا مناطق بالای 84 درجه شمالی و 80 درجه جنوبی که توسط سیستم UTM پوشش داده نمی شود و همچنین 30 دقیقه اضافی از عرض جغرافیایی مشترک بین دو سیستم را به تصویر می کشد.در واقع این سیستم تکمیل کننده سیستم UTM می باشد.همانطور که از نامش پیداست سیستم UPS از سیستم تصویر stereographic برای مدل کردن استفاده می کند.

North Polar Area UPS Example



NAD-83 Latitude, Longitude of 85:40:30.0 N 85:40:30.0 W

is

Universal Polar Stereographic

ZGG7902863771

AND

South Polar Area UPS Example



NAD-83 Latitude, Longitude of 85:40:30.0 S 85:40:30.0 W

is

Universal Polar Stereographic

ATN2097136228

 

منبع ویکی پدیا به همراه توضیحات مترجم.

هرگونه بازنشر این مقاله، منوط به درج منبع (kolaheh.persianblog.ir) می باشد.


کلمات کلیدی: سیستم های مختصات ،کلمات کلیدی: سیستم مختصات ups ،کلمات کلیدی: universal polar stereographic ،کلمات کلیدی: ups
 
درفک
جمعه ٥ آذر ۱۳۸٩  

بدون شک درمنطقه رستم آباد شاخص ترین کوهی که دیده میشود ، درفک است.درفک بدلایل گوناگون از جمله وجود غاریخی زیبا،پوشش گیاهی و حیات جانوری غنی ،دیواره بزرگ شمالی و همچنین در معرض دید بودن از متداولترین جاده منتهی به گیلان ،معروفترین کوه این استان لقب گرفته است . این قله اگر چه اندکی بیش از 2700 متر ارتفاع دارد، اما بدلیل مبادی صعود پایینش در اغلب مسیرها ، درشمار صعودهای آسان نبوده و بیشتر اوقات گروههای کوهنوردی دریک برنامه دو روزه اقدام به صعود آن می نمایند. سابقه کوهنوردی در درفک حتی به بیش از یک قرن می رسد . براساس اسناد موجود در کتابخانه ملی شهر رشت ، سربازان روسی مستقر در گیلان در صد وچند سال قبل از جبهه شمالی آن بالا رفتند.این کوه بنام در گیلان ، از چند مسیر قابل صعود هست که از آن جمله میتوان به : اسطلخ جان، شیرکوه ، راجعون، دفراز ، سی دشت، اربوناو ، شاه شهیدان، گردوپشته و رودسرا اشاره نمود که بررسی هر کدام از مسیرها خود فرصتی دیگر می طلبدکه در مقاله نمی گنجد.
درفک نیز به مانند دماوند تنها از طریق یک یال به فلات ایران متصل میگردد و آن یال شرقی شاه شهیدان است . همانگونه که دماوند نیز از طریق یال بلند سرداغ به مجموعه کوههای البرز مرکزی می رسد.برخلاف تصور رایج ،درفک به لحاظ منابع آبی غنی است.چرا که اگر به دامنه هایش نظری داشته باشیم ، خواهیم دید که مثلا" قسمتی از رودخانه سیاه رود در منطقه رحمت آباد همچنین تمام جریان آب خرشک رود ، فرا رود و قسمتی از زلکی رودخان ، از دامنه های این کوه سرچشمه می گیرد .تمام روستاهای واقع در دامنه های شمالی ، غربی ، جنوبی و شرقی درفک که بالغ بر 50 آبادی کوچک و بزرگ است ، از آب چشمه ها و سفره های زیر زمینی این کوه سیراب می گردند.به نظر می رسد هنوز تا شناخت نسبی خوب درفک ، دیواره هایش و مناطق بکر وتازه اش راه درازی درپیش داریم . متاسفانه شاید در آینده نزدیک، بوسیله پدیده نه چندان زیبای تله کابین شناخت مان از این کوه بیشتر شود ؟؟!!
یال شرقی درفک از طریق روستاهای شاه شهیدان ، طالش کول و جور پش در منطقه دیلمان به کوه زیبای شاه نشین می رسد که جزو مناطق کوهستانی سیاهکل محسوب می گردد.

باید گفت که این برنامه یکی از زیبا ترین صعود های درفک بود و همدلی همه دوستان،بخصوص قدیمی تر ها ،خاطره ای فراموش نشدنی  را برایم رقم زد.


 

برگرفته از :شناختنامه مختصری از کوههای گیلان؛
مسعود سلیم پور



کلمات کلیدی: درفک