کلاهه

Never give up on anything.Go over,go under,go around,or go through.But never give up.

خط الراس چپکرو به ورارو - قسمت سوم
چهارشنبه ٢٧ تیر ۱۳۸٦  

خط الراس چپکرو ... ورارو (قسمت سوم)

روز سوم برنامه - یکشنبه 27 خرداد ماه 86 :

شب قبل تنها شبی بود که تونستم خواب خوبی داشته باشم.سپیده که زده بود بیدار شدم.راه طولانی را در پیش داشتم.دره ای زیبا و ناشناخته.پل برفی هایی که حاصل از فرو ریختن بهمن های بهاره و زمستانه کوینکچال بود ؛گذر از رودخانه پر آب دیو آسیاب را آسان می کرد.اما در بیشتر اوقات مجبور به گذر از این رودخانه پر آب می شدم.رودخانه در انتها به تنگ بزرگی میرسد که برای گذر از آن چاره جز پاکوب بالایی آن نیست و بعد از آین تنگ است که رودخانه در آغوش دشت زیبای ورارو آرام می گیرد.ساعت ۱۲ظهر به دشت ورارو رسیدم هنوز عشایر زیادی به منطقه نیامده بودند.

 

 

به امید ماشینی که من رو به پلور برساند به طرفشان می رفتم ولی باز این سگهای مزاحم (البته از نظر من) زودتر از سلام من صاحبخانه را از حضور من مطلع می کردند و قبل از ایشان مراسم استقبال را برگزار می کردند.از ماشین خبری نبود و باید میرفتم تاشاید توی جاده ماشین پیدا کنم .ساعت ۴:۳۰عصر بود و من هنوز داشتم پیاده گز می کردم.نهار نخورده بودم و ذخیره آب هم در حد نیم لیتر بود.با چند بیسکوبیت باقی مانده ته بندی کردم و به خودم نوید ماهی قزل پلور را می دادم.باز هم پیاده و باز هم پیاده! آخرش دیگه خسته شده بودم.همه اش فکر می کردم توی کفشام سنگ ریزه و شن و ماسه رفته و چند دفعه کفشام رو در آوردم و هیچی توش نبود و لی احساس می کردم سنگ ریزه توی پامه! این آخری گفتم حتما رفته توی جورابم .جورابم رو که درآوردم دیدم پام از بس که توی رودخانه اینور و اونور رفتم و تی آب بودم پوستش چروک شده و درد پام هم بخاطره اونه.صدای نامفهمی از دور می آمد .امیدوارم بودم نیسانی باشه که منو ببره.بله ماشین بود ولی یک کامیون!راننده نگه داشت.ازش پرسیدم منو تا پلور می رسونی؟گفت می بینی که جا ندارم (اشاره به دو تا شاگردش).گفتم اشکالی نداره میرم قسمت بار.بدون اینکه منتظر تایید اون بشم؛پریدم بالا و رفتم توی قسمت بار .۱ ساعتی هم کامیون سواری کردم تا به پلور رسیدم. ساعت ۶:۴۰ بود که بعد از سه روز به تمدن بازگشته بودم.به پیامهایی که نشان از نگرانی دوستان بود جواب دادم و در آخر بازگشت به تهران.

دشت شقاق های دماوند

 

اشکالات برنامه و پیشنهادات برای اجرای برنامه بعدی:

۱- بزرگترین اشتباه برنامه صعود انفرادی بود.
۲- زمان اجرای برنامه؛ این برنامه بهتر است در نیمه دوم تیر ماه برگزار گردد.
۳- بجای پیمایش دره کوینکچال؛ می توان با صعود یکی از یالهای کوینکچال و رسیدن بر روی گردنه به راحتی وارد دشت ورارو شد.
۴- اگر برنامه از روستای یالرود اجرا میشد؛بی شک کوله کشی کمتر داشت و مطمئنا کل خط الراس براحتی صعود می شد.

۵- برخی نقاط مهم جهت اجرای برنامه:

ردیف

 

نام محل

 

موقعیت جغرافیایی

 

ارتفاع

 

1

 

محیط بانی گرمابدر

 

N35 59 05.5

 

E51 38 45.7

 

2434

 

2

 

گردنه خاتون بارگاه

 

N35 59 03.8

 

E51 41 51.3

 

3135

 

3

 

تنگ یونزا

 

N35 59 17.2

 

E51 43 17.5

 

2815

 

4

 

دشت لار

 

N35 59 56.6

 

E51 44 39.9

 

2713

 

5

 

دشت سفیداب

 

N35 59 36.8

 

E51 45 42.4

 

2690

 

6

 

آبشار سفیداب

 

N36 01 03.5

 

E51 47 20.1

 

2805

 

7

 

سرخک

 

N36 01 37.9

 

E51 48 38.1

 

3079

 

8

 

گردنه خاص

 

N36 02 20.1

 

E51 52 50.7

 

3633

 

9

 

چپکرو

 

N36 02 53.3

 

E51 52 37.8

 

4080

 

10

 

تخت خرس

 

N36 02 52.1

 

E51 54 17.9

 

4144

 

11

 

کهو

 

N36 02 42.3

 

E51 54 49.7

 

4151

 

12

 

دوخواهرون غربی

 

N36 02 00.4

 

E51 55 15.1

 

4314

 

13

 

دوخواهرون شرقی

 

N36 01 54.9

 

E51 55 21.2

 

4304

 

14

 

مخروط سر

 

N36 01 48.6

 

E51 56 12.0

 

4260

 

15

 

تخت برفی

 

N36 01 21.0

 

E51 57 56.2

 

4104

 

16

 

سه سنگ

 

N36 01 18.8

 

E51 58 32.2

 

4025

 

 

17

 

دشت ورارو

 

N35 57 53.3

 

E52 00 24.7

 

2937

 

"درسته که کوهنوردی همه اش ریسکه ولی نباید اشتباه کرد؛ مخصوصا اگر تنها هم باشی.همیشه به اندازه تجربه ات قدم بردار.موفق باشی"
این جمله ای بود که آقای سلیم شالوم پس از شنیدن گزارش برنامه در باشگاه بهم گفت.


 

 

دریافت گزارش برنامه

خط الراس چپکرو - ورارو

چپکرو ، تخت خرس ، کهو ، دوخواهرون(غربی و شرقی) ، مخروط سر (ناقوس) ، تخت برفی ،سه سنگ و ورارو

* دریافت فایل GPS مسیر از اینجا .

* نقشه توپوگرافی مسیر و کروکی را از اینجا دریافت کنید.

* دستگاه GPS از نوع گارمین etrex Vista و بیضوی مبنا Map Datum= WGS84 بوده است.