کلاهه

Never give up on anything.Go over,go under,go around,or go through.But never give up.

آزادکـــوه
شنبه ۸ امرداد ۱۳۸٤

پنجشنبه ۶/۵/۸۴

آزادکـــوه (4382)، یخچال (۴۱۹۴)،سرماهو(۴۱۶۵) و کمانکوه(۴۲۳۴)

قله آزاد کوه - البرز مرکزی - ارتفاع 4382 متر

قله آزاد کوه از روی گردنه سوتک

ساعت 6:30 صبح روز ششم مردادماه 84  تهران را به مقصد روستای وارنگه رود واقع در جاده چالوس بعد از گردنه دیزین ترک نمودیم.خانه های روستایی ، مزارع و باغها و طبیعت  زیبای آن را می توان در ساعت 9:45 به چشم خود دید.این روستا طبق نقشه توپوگرافی در ارتفاع 2400متری قرار دارد. پس از عبور ازخانه های روستایی، در جایی که می توان مرز میان روستا و کوهستان نامید ، صبحانه خوردیم و حرکت خود را به سمت شمال شرقی در دره وارنگه رود ودر کنار رودخانه وارنگه رود در ساعت 10 آغاز نمودیم. در ساعت 11:45 به ابتدای دره شیرکمر رسیدیم ، استراحتی کوتاه نمودیم و سپس با تغییر مسیر در جهت شمال به راه خود در این دره ادامه دادیم. در مسیر چشمه های فراوانی دیده می شود ، و منظره زیبای دره فراموش نشدنی است. حدود 2 ساعتی بود که در این دره راهپیمایی میکردیم که به چادر محیط بانان در ارتفاع 3200رسیدیم. برای صرف نهار اطراق نمودیم و پس از استراحتی کوتاه در ساعت 14:45 حرکت خود را به طرف گردنه سوتک به سمت شمال ادامه دادیم. یک ساعت بعد به گردنه مشرف به دره کمان کوه رسیدیم. اولین قله پدیدار گشت کمان کوه با ارتفاع 4234 متر.  با یک ساعت راهپیمایی در مسیر پاکوب به گرنه سوتک  در ارتفاع 3600 متری رسیدیم. قله ای که رو درروی خود درمی یابیمآزاد کــــــوه می نامندش و چه زیبا نامیدندش آزاد کـــــوه ؛ آزاد ..... .
از اینجا تا دشت کمان کوه ساعتی بیش راه نیست، با حرکت بر روی دامنه های شمالی کمان کوه ساعت17:50 به دشت کمان کوه رسیدیم. این دشت در ارتفاع 3700 قرار دارد و سه قله کمان کوه ، سرماهو و یخچال بر فراز دشت دیده می شوند. برای شب مانی در این دشت اطراق نمودیم. چادرها را برپا کردیم و کوله باری سبک بسته و  در ساعت 6:30 پای در راه صعود قله یخچال می نهیم. از پای چادرها قله یخچال را در گرای160درجه می بینیم. با حرکت در گرای130درجه به ابتدای یال صعود یخچال می رسیم. با صعود از روی گرده به قله میرسیم . ساعت 20:10 است و ما برفراز قله یخچال غرب زیبایی را نظاره گر هستیم. حرکت خود را به سمت غرب ادامه دادیم تا سرماهو چندان فاصله ای نیست . ساعت 8:30 غروب بود که قله سرماهو را صعود کردیم. دلمان می خواست کمان کوه را نیز صعود کنیم ولی هوا تاریک شده بود و فرصتی باقی نبود. ازگردنه بین سرماهو و یخچال که دارای یک شن اسکی با شیب زیاد است پایین آمدیم. 9:45 بود که به چادر ها رسیدیم آسمان کاملا صاف و پر ستاره بود خیلی وقت بود که شبی به این قشنگی ندیده بودم. شام را در درون چادر ها صرف کردیم و سپس یک خواب با رویای قله زیبای آزاد کـــــوه.
با طلوع آرام آرام خورشید گروه در ساعت 7:30 صبح کوله بر دوش آماده حرکت به سمت قله می باشد. از زمانی که چادر ها را ترک نمودیم تا هنگامی که به گردنه چورن در ارتفاع 3900 رسیدیم 1:30 می گذرد. برای صعود قله یالی با شیب زیاد پیش رو داریم ولی همگی مصمم برای صعود. 10دقیقه مانده به 11 به قله رسیدیم. GPS ارتفاع را 4382 متر نشان می داد. از اینجا منطقه علم کوه در شمال غربی، ناز و کهار در غرب، جبهه غربی دماوند ، کلون بستک ، سرکچالها، خله نو ، نرگس ها و حتی توچال دیده میشود. در سمت شرق قله بقایایی از یک بنای باستانی که گفته می شود آتشکده بوده است دیده می شود.
دل کندن از قله بسیار سخت است ولی باید رفت ساعت 11:30 بود که با قله خداحافظی کردیم و به امید صعودی دوباره مسیر را به سمت گردنه چورن و از آنجا تا پای چادرها ادامه دادیم. به چادر ها که میرسیم ساعت 13 است و با استقبال گرم دو تن از همنوردانمان روبرو می شویم که با چای داغ از ما پذیرایی کردند . از بین تیم صعود از همه بیشتر خانم دکتر خوشحال شد ...! واقعا دستشان درد نکند . بساط نهار راه می افتد و بساط چادر ها جمع می شود. بعد از نهار، بازار عکس و عکاسی داغ داغ است. تمای محوطه چادر ها را از زباله پاک می کنیم. و بااین دشت زیبا نیز خداحافظی می کنیم و کوله بر دوش و پای در راه برگشت به روستای وارنگه رود می نهیم. ساعت 19:30 به روستا رسیدیم.

*آزاد کوه را می توان از روستاهای نسن و کلاک بالا واقع در جاده چالوس نیز صعود کرد. و آسانترین راه برای صعود کلاک بالا می باشد.