کلاهه

Never give up on anything.Go over,go under,go around,or go through.But never give up.

سای به مهرچال
دوشنبه ٧ بهمن ۱۳۸٧

از خودم بگم که تنبلی و بی حوصلگی بد جوری به سراغم آمده و حس و حال کوه رفتن و از کوه نوشتم را ندارم،فکر می کنم دلیلش هم زمستون گرمه که مسخره اش رو درآورده.اگر برنامه خاصی نباشه ترجیح میدم بروم شنا.
اولین جمعه دی ماه بود و برف خوبی روی کوه‌ها آمده بود و همه را سفید پوش کرده و زیبایی خاصی به آنها داده بود.برنامه متفاوتی بود، صعود قله سای که فقط از روی خط الراس هم هن - پیرزن کلون - مهرچال -سای قله رو صعود کرده بودم و یال تیغه ای آن را هنگام صعود مسیر زمستانی قله هم هن دیده بودم و چند وقتی ذهنم را مشغول کرده بود ولی هیچ اطلاعاتی در مورد کار بر روی آن نداشتم.به نظرم سخت می آمد ولی درگیر شدن با آن حتما توام با لذت خواهد بود.کمتر در مورد این قله چیزی شنیده بودم و نیز صعود زمستانی آن.با توجه به کمی برف امسال ،برنامه تلاش برای صعود سای و مهرچال و در صورت داشتن زمان صعود پیرزن کلون و بازگشت از گرمابدر،که قسمت دومش از نظر من چندان منطقی به نظر نمی رسید.قرار حرکت 6 صبح از فلکه چهارم تهرانپارس بود که دو از دوستان با تاخیر نیم ساعته رسیدند و ماجرای چک و چونه زدن با راننده های فشم هم طبق معمول زیاد طول کشید. حدود 2 کیلومتر بعد از روستای امامه بالا و ابتدای یال پیاده شدیدم که مشخصه آن یک ساختمان با سقفی شبیه به عمارت کلاه فرنگی و آجرهای قرمز است.

7 نفر بودیم و ساعت 7:30 صبح بود که شروع کردیم،ابتدای کار برف چندانی نبود ولی شیب زیادی داشت که حرکت روی چنین شیب بدون برفی با کفش سنگین آزار دهنده و خسته کننده بود.شیب زیاد ابتدای یال با شوخی و کل کل بچه ها با نفرات آخر تیم گذشت. یک ساعتی را تا بالا آمدن کامل آفتاب ادامه دادیم .آسمانی کاملا آبی و هوایی سرد که باوزش باد سردی آن را بیشتر احساس می کردیم.جایی را برای صبحانه خوردن در پناه سنگی انتخاب کردیم.نسکافه رابه چایی ترجیح دادم ،صبحانه مفصلی خوردیم و ادامه حرکت به سمت تیغه ها.

درگیری با سنگ کم کم شروع می شود ،اولش چندان مشکل نیست ولی در همین ابتدای کار جاهایی به برف سفت یا یخ زده برخورد می کردیم،که زمان می برد. کم کم برف کوبی همه اضافه شد که به نوبت برف کوبی کردیم و گاهی هم بجای بچه ها.می بایست حتما از روی تیغه ها رد می شدیم ،سمت شرق کاملا دیواره ای و پرتگاه بود و سمت غرب با یک شیب زیاد به دره ختم می شد.برف بعضی جاها مابین تیغه ها را کاملا پر کرده بود و نقاب زده بود،که در یک جا غیر قابل عبور بود و مجبور به درو زدن آن شدیدم و تقریبا در آخر تیغه ها هم بخاطر شیب زیاد و عدم گیره های مناسب،به مشکل خوردیم و مجبور شدیم برای حمایت نفرات تیم از کارگاه استفاده کنیم .بعد از اتمام تیغه ها که هیچ کس جرات ایستادن نداشت ،استراحتی کوتاه کردیم و ما مانده بودیم و برف کوبی زیر قله .ساعت 3 بر روی خط الراس رسیدیم و نیم ساعت بعد روی قله بودیم و بدون اتلاف وقت حرکت به سمت مهرچال.برف بیشتر شده بود و سرعت حرکت تیم  کم بود .روی گردنه مابین سای و مهرچال نقاب بزرگی زده بود ،5 عصر مهرچال بودیم ،غروب زیبایی را روی توچال نظاره گر بودیم .

با توجه به زمان صعود پیرزن کلون و بازگشت از گرمابدر منتفی بود و چون مسیر بازگشت از مسیر عادی صعود در دره امامه را از روی یال به هنگام صعود دیده بودیم و برف چندانی نداشت ،تصمیم به بازگشت از آن شد.از یال مهرچال به طور مستقیم فرود آمدیم که تا کمر در برف بودیم و ادامه مسیر را که در تابستان با گذر از یک تراورس تا دشت مهرچال ادامه می باید و به آن می رسد را،با توجه به احتمال فرو ریختن بهمن از بالاترین نقطه آن و با رعایت فاصله و تک به تک عبور کردیم.7:30 عصر به دشت رسیدیم.اینجا دیگه برف بیش از قبل بود.کوتاهترین فاصله تا بال رو برویی را که در قسمت هایی بالایی اش سنگی بود انتخاب کردیم .برای رسیده به تنگ مهرچال این یال را تراورس کردیم و همیشه سعی بر آن بود که از بالاترین نقطه ممکن و با رعایت فاصله و تک به تک عبور کنیم.حتما در بهار مقادر بهمن های فروریخته در قبل و بعد از تنگ مهرچال را دیده اید.
وووووه !!!!دیگر تمام شده بود آن هیجان همراه با ترس .ساعت 9:30 به پاکوب مسیر رسیده بودیم.و سرانجام روشنایی چراغهای روستا که از دور سوسو میزدند. استراحتی کردیم و با باقی مانده های خوراکی ها و آبجوش داخل فلاسک هایمام که حالا فقط کمی گرم بود ،انرژی گرفتیم برای راه باقی مانده تا روستا.این مسیر را بارها و بارها در تابستان پیموده بودیم .
جلوتر از همه می آمدم و همیشه در برنامه ها اینگونه است.انتهای برنامه برایم لذت بخش تر است،زمانی که در خودم فرو می روم و باز پایان راه ،در سکوت سنگین روستا با بازی سایه ها و فقط ما بودیم که این سکوت را بر هم می زدیم.ساعت 11:30که
دوباره به روستا رسیدیم بعد ازحدود 16 ساعت .

سای - 06-10-1387

* فایل GPS مسیر را از اینجا دانلود کنید.

* دستگاه GPS از نوع گارمین etrex Vista و بیضوی مبنا Map Datum= WGS84 بوده است.