کلاهه

Never give up on anything.Go over,go under,go around,or go through.But never give up.

خط الراس راستوند؛قله مالاگا
جمعه ۳ خرداد ۱۳۸٧

قله مالاگا به ارتفاع 3250 متر در 35 کیلومتری اراک واقع می باشد.  این قله  از  پیش کوه های  زاگرس  به نام راستوند که از پلیس راه توره آغاز شده وبه شازند ختم می شود می باشند. از ویژگیهای این منطقه وجود تنوع پوشش گیاهی و حیات وحش متنوع و زیبایی است.در مسیر این رشته کوه 80 چاه در سال 58-57 توسط یک تیم تحقیقی شناسایی شده  که از 20 تا 180 متر می باشند. راه های صعود این قله متنوع می باشد ولی بهترین مسیر صعود از دوراهی بروجرد (پلیس راه توره ) به سمت روستای نهرمیان و روستای مروارید دره می باشد. مسیر دیگری مورد استفاده قرار می گیرد از سمت روستای حصار می باشد که این مسیر نسبت به قبلی طولانی تر ولی در فصل بهار بسیار زیبا می باشد.از دیگر قله های مهم منطقه شازند می توان به قله شهباز اشاره کرد.

با توجه به ویژگی هایی که این خط الراس داشت،به عنوان یکی از سری برنامه های آمادگی خط الراس اشترانکوه از طرف مهدی انتخاب شده بود.دوستان یک روز قبل از این برای جهت شناسایی و بارگذاری به قله پیارو کمندان رفته بودند و قرار بر این بود که روز برنامه من به تیم ملحق شوم.جهت آمادگی بیشتر و برای اینکه از بچه ها عقب نباشم و تمرینی هم داشته باشم ، با خودم قرار گذاشتم که عصر پنجشنبه برم دارآباد و با ماشین های شب رو بروجرد خودم را صبح جمعه به  پلیس راه توره برسونم.صعود دارآباد 2:30 و برگشت هم 2 ساعت طول کشید. 8:30 قهوه خانه قیدی بودم ،چایی خوردم و استراحتی و یک نیمرو .تا ساعت 12 ،زمان حرکت اتوبوس کار خاصی نداشتم.دو ساعتی بی خانمان بودن رو در ترمینال بیهقی تجربه کردم،مخصوصا زمانی که کوله ام رو زیر سرم گذاشته بودم و چرتی زدم.6 صبح پلیس راه پیاده شدم .بچه ها شب را در ساختمان هلال احمر خوابیده بودند.بعد از صبحانه دوستان هلال احمری مارا به روستای مروارید دره رسانیدند.از روستا به سمت شرق حرکت کردیم تا به گردنه و سپس یال زیر قله رسیدیم.2:30 قله صعود شد.امتداد خط الراس از قله در جهت سمال غربی-جنوب شرقی است و سنگ ها تشکیل دهنده آهکی و در بیشتر جا از نوع دلمیت است.بیشتر خط الراس بصورت دست به سنگ صعود می شود و گیره های خوبی دارد.صعود آن در زمستان می تواند فنی و جذاب باشد.در هنگام برگشت چند بوته گل لاله واژگون دیدیم که تصور نمی کردیم در این منطقه رشد کند.ساعت 6 عصر بعد از 11 ساعت این خط الراس 15.5 کیلومتری به پایان رسید و این چشمه ازنا در پای خط الراس بود که خستگی و تشنگی ما را برطرف کرد.

خط الراس راستوند؛ مالاگا

* فایل GPS مسیر را می توانید از اینجا دانلود کنید.

* دستگاه GPS از نوع گارمین etrex Vista و بیضوی مبنا Map Datum= WGS84

پی نوشت:
* عکسها از مهدی فرهادی.
*با تشکر از دکتر بیاتانی جهت اطلاعات منطقه.