کلاهه

Never give up on anything.Go over,go under,go around,or go through.But never give up.

بررسی تخصصی ابزار دره نوردی OKA - قسمت اول
شنبه ۱٥ فروردین ۱۳٩٤  

ترجمه و تدوین :محسن عسگری
مربی و مدرس درجه 3 سنگ نوردی و یخ و برف فدراسیون کوهنوردی ج.ا.ا.

ابزار Blue Duck - OKA که به اردک آبی نیز معروف شده است از جدید ترین ابزار های دره نوردی تولیدی شرکت Kong می باشد.این ابزار دارای ویژگی ها و قابلیت های بسیار زیادی است که در اینجا به بررسی آنها پرداخته و تکنیک های قابل استفاده توسط این ابزار بصورت تخصصی مورد بحث قرار می گیرد.

قابلیت های ابزار OKA :

1- برای اتصال و یا آزاد سازی طناب به ابزار نیازمند جدا سازی آن از هارنس نیست،چرا که احتمال از دست رفتن ابزار در این حین زیاد است.
2- قابلیت افزایش یا کاهش اصطکاک در حین فرود را دارد.
3- قابلیت تبدیل شدن به یک ابزار یک طرفه جهت صعود و یا استفاده در سیستم های بالاکشی را داراست
4- قابلیت استفاده به عنوان ابزار امداد و نجات Mountain rescue؛ فرود دو نفره  و فرود با مصدوم را داراست.
5- قابلیت تطبیق و کار با طیف گسترده ای از قطر طناب ها را دارد. حداقل طناب 7.8 mm تا حداکثر 12.7 mm را پوشش میدهد.

معایب ابزار OKA  :

1-بخاطر داشتن شکلی شبیه به ابزار هشت ؛ تا حدی باعث پیچش طناب فرود میگردد.
2-با کارابین های محدودی کارایی دارد.کارابین های HSM یا D با مقطع بیضی شکل و قطر  11-12 mm استفاده شود.
3-استهلاک آن تقریبا بالاست.

قسمت های مختلف ابزار  OKA اردک آبی :
A: بدنه اصلی از جنس آلیاژ آلومینیوم
B: حلقه اتصال به هارنس و یا کارگاه (چشم اردک)
C: حلقه اصلی اتصال طناب به ابزار
D: واشر قفل شونده در ابزار
E: حلقه کوچک ؛ جهت یک طرف کردن ابزار

***  این ابزار با قابلیت کاربری برای افراد راست دست و چپ دست طراحی شده است.

*** جهت اتصال به هارنس می بایست از کارابین های HSM یا D با مقطع بیضی و قطر 11-12 mm استفاده شود.

بررسی تکنیک های فرود ابزار OKA

تصویر 1 : فرود تک رشته ؛اگر طناب فرود پشت کارابین قرار گیرد شکست طناب نسبت به حالتی که طناب پشت ابزار - سر اردک – قرار داشته باشد کمتر می باشد. زمانی که شکست طناب کمتر باشد ، اصطکاک نیز کمتر بوده و سرعت فرود بیشتر خواهد بود.

تصویر 2: فرود تک رشته؛ شکست طناب نسبت به تصویر 1 بیشتر بوده در نتیجه اصطکاک بیشتر و سرعت فرود کمتر خواهد بود.

تصویر 3 : فرود تک رشته ؛ با یک دور پیچش طناب به دور شاخک شکست طناب بیشتر شده و در نتیجه اصطکاک مابین طناب و ابزار بیشتر و سرعت فرود کمتر میگردد.

تصویر 4 : روش قفل ابزار در حین فرود تک رشته - روش اول :OKA Hard Stop

تصویر 5 : روش قفل ابزار در حین فرود تک رشته . روش دوم : OKA Hard Stop

تصویر 6 : فرود دو رشته : در فرود دورشته نیز مانند حات تک رشته ؛اگر دو رشته طناب فرود پشت کارابین قرار گیرد شکست طناب نسبت به حالتی که پشت ابزار - سر اردک - قرار داشته باشد کمتر می باشد. زمانی که شکست طناب کمتر باشد ، اصطکاک نیز کمتر بوده و سرعت فرود بیشتر خواهد بود.

تصویر 7 : فرود دو رشته ؛ شکست طناب کم در نتیجه اصطکاک کم است (یک رشته پشت ابزار و رشته دیگر پشت کارابین قرار گرفته است)

تصویر 8 : فرود دو رشته ؛ شکست طناب زیاد در نتیجه اصطکاک زیاد است (هر دو رشته پشت ابزار-سر اردک- قرار گرفته است).

تصویر 9: فرود دو رشته ؛ شکست طناب بسیار کم در نتیجه اصطکاک بسیار کم است (هر دو رشته پشت کارابین قرار گرفته است)

تصویر 10 : فرود دو رشته ؛ شکست طناب نسبت به تصویر 8  بیشتر است و سرعت فرود کمتر می باشد.

تصویر 11 : قفل کامل دو رشته .


منبع : http://www.kong.it

هرگونه بازنشر این مطلب،
منوط به درج نام مترجم و وبلاگ کلاهه(kolaheh.persianblog.ir) می باشد.

 


کلمات کلیدی: نکات فنی ،کلمات کلیدی: tech tips ،کلمات کلیدی: دره نوردی ،کلمات کلیدی: canyoning